tiistai 8. lokakuuta 2013

Aikaa itselle - down shifting


Eräänä päivänä parin viikkoa sitten sain viestin Facebookissa. Toimittajaopiskelija haluaisi haastatella mua. MUA?! Iski pieni paniikki, ja luin viestin uudelleen. 


Haastattelun aiheina olisi downshifting, kotoilu ja mun elämä. OK. Hetkinen. Mitäs mä näistä asioista osaisin oikeen sanoa.? Kannattaako mun antaa mitään haastattelua, jos en osaa vastata mitään. Pieni paniikki ja ujous iski. Oho, mut on huomattu. Samalla koin pienoista punastumista ja sekaista ylpeyttä. 

Mahtikokemus oli tää haastattelu. Puhuttiin ajankäytöstä, työstä, ajan ottamisesta itselle, tekemisen ilosta. Meidän perhe-elämästä, sukupuolirooleista.

Ajattelin kirjottaa, mitä mulle merkkaa tämä moderni sana "downshifting", ja miten mä oon tähän päätyny.
Kirjoitin keväällä hieman viime syksystä. Hirveä kiire, stressi ja muutokseen sopeutumisen kriisi. Näin jälkeen päin mietin, mitä tästä noin vuoden takaisesta ajan jaksosta muistan. Pieniä palasia sieltä täältä, aika meni hurjaa vauhtia.

Koko kevään ja kesän olen tehnyt töitä vähemmän. Taloudellisesti olen tasapainoillut ja säästänyt kaikessa turhassa, opetellut miettimään, miksi ostan. Töitä vähentämällä olen antanut aikaa itselleni ja rakkaille harrastuksilleni. Olen oppinut nauttimaan pienistä hellistä hetkistä mieheni kanssa. Olen yrittänyt olla vähemmän vaativa. Olen yrittänyt ymmärtää. 




Välillä olen vain oleskellut ja ihmetellyt. Huomaan helposti stressaavani myös harrastuksistani, jotka tuppaavat jäämään kesken. Iloitsen, kun saan keskeneräisen projektin loppuun.

Ihana ystävä sai minut vähitellen huomaamaan elämän pienet ilot. "The secret to enjoying life is learning to live in the moment."

Oon jotenki kuvitellu olevani positiivinen ihminen, ainaki silleen julkisesti, mutta nyt olen vähitellen opetellut arvostamaan itsenäni myös omassa seurassani. Opetellut näkemään niitä positiivisia hetkiä pienissä arjen iloissa. 

Nyt, juuri nyt, nautin. Hernekeitto porisee liedellä, astianpesukone hurisee ja radiossa soi Iskelmä. Kissa syö ruokaa edessäni ikkunanlaudalla. Hetken päästä painun pehmeisiin pehkuihin.




Toivottavasti tämä vastasi jonkun ihmisen kysymykseen, mitä on downshifting. Aiheesta vielä kuullaan. ;)

2 kommenttia:

  1. Ihana kirjoitus! <3 :)
    Tuo "The secret to enjoying life is learning to live in the moment'' on niin totta!
    MIhin haastattelu siis tuli? Voiko sen lukea tai kuulla jostain?! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haastattelu oli vaan osa tämän opiskelijan kurssityötä, sitä ei siis julkasta missään. Hän kyllä antaa tekstin mulle myös. Pari kuvaakin räppäsi. :) Ihanaa Sini, että tykkäät. Mun lukijat meinaa olla melko hiljasia.

      Poista